0912-0270522
ریل و واگن یا لینیرگاید به منظور ساپورت یا یاتاقان کردن یا سوار کردن بار مکانیکی برای حرکت خطی، لینیر گاید و بلوک که با نام ریل و واگن هم شناخته می شود، استفاده می شود. با استفاده از از لینیر گاید می توان یک حرکت خطی تولید کرد.
اصطکاک بین بار و بدنه در سیستم حرکت لینیر گاید از نوع غلطشی (rolling contact) است.
سیستم های قدیمی که که برای حرکت خطی وجود داشت سیستم قدیمی سایشی یا (traditional slides) بود که ضریب اصطکاک پایینی در حد 1/50 سیستم های قدیمی دارد ضمن اینکه بین ضریب اصطکاک استاتیکی و دینامیکی اختلاف کمی وجود دارد.
به همین دلیل زمانی که بار حرکت می کند احتمال اینکه سایش و لغزش پیش بیاید وجود ندارد و حرکت فقط غلطشی است.
حرکت خطی که از فیلم روغن به منظور تعلیق بار در سیستم های قدیمی استفاده می شود، خطاهای موقعیت در اثر فشار روغن است.
در این سیستم ها روانکاری نامناسب باعث می شود سایش بین سطح های در تماس یکدیگر افزایش یابد و در نتیجه خطای موقعیت بالا رود در حالی که در سیستم های لینیرگاید قسمت های غلطنده روی یکدیگر سایش کمتری دارد که این موضوع باعث می شود عمر مفید با حفظ دقت موقعیت افزایش یابد.
سیستم لینیر گاید و بلوک طراحی مخصوصی دارد که موجب می شود تا بار افقی و یا عمودی را تحمل کند.
سیستم لینیر گاید نصب بسیار ساده ای دارد.
محل قرار گرفتن و نشستن ریل با توجه به تلورانس های موازی متناسب با فرزکاری و سنگ زدن آماده ست.
هنگام استفاده از سیستم لینیر گاید و بلوک باید نکات لازم را رعایت نمایید:
بلوکها از قطعات مختلف پلاستیکی تشکیل شده است.
از تماس طولانی مدت این قسمتها با مواد حلال ارگانیک که برای شستشوی بلوکها به کار می رود خودداری کنید.
مانع ورود اشیاء خارجی به بلوکها شوید زیرا ممکن است در کار بلوکها اخلال ایجاد کرده و باعث خرابی آنها بشود.
از باز کردن غیرضروری بلوک جدا خودداری کنید.
چند نوع دسته بندی برای ریل واگن های وجود دارد مانند تقسیم به دوسته ی باله دار و بدون باله، و از نظر تعداد ردیف ساچمه نیز به دو دسته تقسیم می شوند : دسته ی اول دارای یک ردیف ساچمه در هر طرف می باشد و دسته ی دوم دارای دو ردیف ساچمه در هر طرف می باشد که این نوع کاربرد بیشتری دارد.
از منظر دیگر واگن ها نیز به دو دسته تقسیم می شوند در دسته اول از ساچمه کروی و در دسته دوم از ساچمه غلطکی استفاده شده است.
دسته دوم تحمل نیروی بالاتری دارد.
به علت نوع قرارگیری ساچمه ها در شیار ریل، نیروهای وارد شده به واگن، از هر جهت (از چپ به راست یا از راست به چپ ، بالا به پایین یا از پایین به بالا) برابر است.
به همین علت میزان تحمل نیروی واگن ها به نوع اتصال بستگی ندارد.
نحوه تحمل بار در این ریل ها: نوع اتصال ریل و واگن های cnc سی ان سی به میز و محورها، به صورت پیچ است.
قانون اصلی در طراحی پیچ ها، تحمل بار محوری در راستای پیچ است و وارد شدن بار برشی بر روی پیچ مجاز نیست.
اگر بار وارد شده به ریل و واگن از طرفین آنها باشد نیروهای وارد شده به پیچ ها برشی است و امکان لق شدن در اثر لهیدگی رزوه ها و یا شکستن پیچ ها وجود دارد به همین علت میبایست لبه ای در کنار واگن ها و ریل ها در نظر گفته شود تا نیروهای وارد شده بر واگن و یا ریل از طریق لبه وارد بدنه و یا استراکچر محور شود و پیچ ها تحت فشار برشی نباشند.
این مورد در سوراخ ریل ها و واگن ها هم وجود دارد.
برای پیچ 10 سوراخ 11 زده شده است، برای پیچ 8 سوراخ 9 میلیمتر و … حدود یک میلیمتر لقی مجاز در نظر گرفته می شود.
لبه دیگر آزاد ریل و واگن نیز می بایست ثابت باشد.
© کپی رایت 2023 - تمامی حقوق مادی و معنوی متعلق به برنا سی ان سی می باشد. طراحی و اجرا توسط طراحی آسمان