Home / اخبار / مراقبت و نگهداری از دستگاه CNC

مراقبت و نگهداری از دستگاه CNC

هر دستگاه CNC از دو مجموعه اجزای کلی ساخته شده است:

۱.اجزای مکانیکی

۲.اجزای الکتریکی و کنترلی

اجزای مکانیکی دستگاه CNCشامل :

شاسی , گیربکس , ریل و واگن , بال اسکرو و مهره , دنده شانه و چرخدنده , کوپلینگ , ساپورت های بال اسکرو و محافظ کابل هاست

اجزای الکتریکی و کنترلی دستگاه CNCشامل :

کنترلر و متعلقات , سرو موتور و درایو , استپ موتور و درایو , تابلو برق و اجزای آن می باشد.

برای مراقبت و نگهداری از یک دستگاه CNC مراقبت و نگهداری از تک تک اجزا لازم و ضروری است. افزایش عمر هر دستگاه نیازمند نگهداری و مراقبت مناسب می باشد.

یکی از مهمترین اجزا هر دستگاه CNC‌ دنده شانه ای و چرخدنده است که بخصوص در CNC های چوب و سنگ جز اصلی و حیاتی است. موتور یا گیربکس با اتصال به چرخدنده و حرکت چرخدنده روی دنده شانه ای حرکت محورها را ایجاد می کند.

یکی از بزرگترین اشتباه سازندگان دستگاه های داخلی یا مصرف کنندگان این است که عموما تصور می کنند که دنده شانه ای نیازی به روغن کاری یا گریس کاری ندارد.

در حقیقت برای دنده هایی در فضای باز مانند دنده شانه ای و چرخدنده روغن کاری بسیار حیاتی و ضروری است. لایه ای نازک از روغن یا گریس همیشه باید در تماس دندانه ها باشد که از برخورد مستقیم فلز با فلز جلوگیری کند.

به دلیل اهمیت موضوع بسیاری از شرکت های تولید دنده شانه ای و چرخدنده دستگاه روغن کاری اتوماتیک مخصوص چرخدنده ها و دنده شانه ای تولید می کنند.

 

یکی از مهمترین اجزا قسمت مکانیکی دستگاه ریل و واگن و بال اسکرو می باشد. که نگهداری و مراقبت از آن بسیار مهم و ضروری است.

به علت جلوگیری از زنگ زدگی و افزایش عمر دستگاه CNC روغن کاری امری حیاتی و اجتناب ناپذیر است. زنگ زدگی نه تنها در عمر دستگاه تاثیر گذار است بلکه در دقت و کارایی دستگاه نیز تاثیر منفی دارد.

بهترین و کاربردیترین کار برای روغن کاری تعبیه یک سیستم روغن مرکزی است که وظیفه روغن رسانی به تمام نقاط مورد نیاز را دارد. این نوع از پمپ ها دارای دو گونه اند:

۱. پمپ های دستی

۲. پمپ های اتوماتیک

در پمپ های دستی cnc ,کاربر به تعداد دفعات مورد نیاز خود اقدام به روغن کاری کرده و روغن با پیمودن مسیر مورد نظر به تک تک قطعات هدف می رسد.

دسته دوم پمپ های روغن اتوماتیک می باشند که به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

پمپ های روغنی با قابلیت نصب PLC

پمپ های تایمردار اتوماتیک غیر قابل نصب به PLC

پمپ های روغنی نوع اول که قابلیت نصب به PLC را داشته و با برنامه نویسی روی PLC مقدار روغن و فواصل زمانی روغن کاری توسط PLC اجرا می شود.

نوع دوم که قابلیت نصب و راه اندازی توسط PLC را ندارند و توسط ولوم هایی که روی پمپ قرار دارد میزان روغن و دفعات روغن کاری تعیین می گردد.

برای راه اندازی یک سیستم روغن برای روغن کاری ریل و واگن ها تعدادی قطعه مورد نیاز است که لیست آنها بصورت زیر است

پمپ روغنکاری

شلنگ های مناسب برای انتقال روغن

فیتینگ های مناسب جهت اتصال شلنگ به واگن ها

تقسیم روغن چند خانه جهت تقسیم روغن از شلنگ اصلی به شلنگ های فرعی

نحوه راه اندازی سیستم روغن بسیار ساده است: ابتدا پمپ روغن را در جای مناسب دستگاه متصل کرده سپس شلنگ اصلی خارج شده از پمپ روغن را به تقسیم روغن چند خانه متصل کرده و شلنگ های خارج شده از تقسیم چند خانه را بوسیله فیتینگ های مناسب به واگن ها و مهره های بال اسکرو متصل کرده و عمل روغن کاری انجام میگردد.فقط دقت شود برای جلوگیری از اختلال شلنگ ها در کارکرد دستگاه کلیه شلنگ ها باید از داخل محافظ کابل ها رد شوند.

About

Check Also

گیربکس خورشیدی یا سیاره ای چیست؟

گیربکس خورشیدی برای انتقال توان  در داخل  ماشین بکار میرود. کاربردها گیر بکس های خورشیدی …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قالب وردپرس